Het kwaliteitsmodel het INK leent zich perfect om een (strategische) jaarplan mee te maken. Door deze gestructureerde methode maak je duidelijke keuzes, zonder belanghebbenden te vergeten. Het plan bevat de organisatierichting (missie en visie), concrete doelen, prestatie-indicatoren en acties. Het INK-model biedt overzicht en stelt je in staat om effectief te sturen en hun plannen uit te voeren.
Wanneer gebruik je het INK-model jaarplan ?
Het INK-model gebruik je om missie en visie door te vertalen naar concrete acties. Met een jaarplan maak je strategische keuzes voor het komende jaar. Een organisatie behoefte heeft aan een overzichtelijke en effectieve methode om de richting, doelen, acties en resultaten van het komende jaar op één pagina te visualiseren. Het helpt bij het sturen, uitvoeren en evalueren van plannen binnen de organisatie.
Onze 3 tips voor een goede jaarplan met het INK-model
- Houd het beknopt en overzichtelijk: Het INK-model format dwingt je om beknopt te zijn. Zorg ervoor dat de essentiële informatie, zoals missie, visie, doelen en acties, duidelijk en bondig worden weergegeven. Gebruik visuele elementen zoals grafieken of diagrammen om de informatie visueel aantrekkelijk en gemakkelijk te begrijpen te maken.
- Wees specifiek en meetbaar: Formuleer concrete en meetbare doelen en prestatie-indicatoren. Gebruik specifieke termen en cijfers om duidelijk te maken wat er moet worden bereikt. Dit helpt bij het beoordelen van de voortgang en het identificeren van eventuele afwijkingen.
- Betrek relevante stakeholders: Zorg ervoor dat het jaarplan wordt opgesteld met input van belangrijke stakeholders binnen de organisatie. Dit bevordert het draagvlak en de betrokkenheid van de medewerkers. Het kan ook helpen om verschillende perspectieven en ideeën te integreren, wat de kwaliteit van het plan ten goede komt.
Een INK-model jaarplan in 5 stappen
Stap 1: Identificeer de richting en doelstellingen van de organisatie.
Definieer de missie (waar staat de organisatie voor?) en visie (waar wil de organisatie naartoe?). Deze missie en visie vormen de basis voor de rest van het plan.
Stap 2: Bepaal de succesbepalende factoren
Deze succesbepalende factoren zijn een vertaling van de visie in concrete doelstellingen die je het komende jaar wil bereiken.
Stap 3: Formuleer concrete en meetbare doelen.
Stel specifieke doelen op voor verschillende resultaatgebieden, zoals klanten en partners, medewerkers, maatschappij en bestuur/financiers. Zorg ervoor dat deze doelen in lijn zijn met de richting van de organisatie.
Stap 4: Definieer acties om de gestelde doelen te bereiken.
Verdeel de acties over vijf verschillende organisatiegebieden: leiderschap, strategie en beleid, management van medewerkers, management van middelen en management van processen. Wees specifiek en geef aan welke acties moeten worden ondernomen binnen elk gebied.
Stap 5: Werk het jaarplan regelmatig bij en bespreek het tijdens update-gesprekken.
Houd het plan levendig door de voortgang van de doelen en acties te evalueren en bij te sturen indien nodig. Betrek relevante stakeholders bij deze gesprekken om input en feedback te verkrijgen en zorg ervoor dat het plan een dynamisch hulpmiddel blijft voor de organisatie.